verecke tour
Tourinform és Szolgáltató Iroda
90200 Beregszász, Bethlen Gábor u.2., Kárpátalja, Ukrajna,
Pásztor Ferenc Közösségi Ház épülete
mob:+380-507-453-457 (UA), 06 20 4981423 (HU)
verecke7@gmail.com  |  http://karpataljaturizmus.hu

Kárpátaljai utazások · Programajánlók · Örökség,gasztronómia,turisztika

Örökség,gasztronómia,turisztika

Csizmár Sarolta a falusi turizmus jelentőségéről szólva hangsúlyozta: a vendégfogadók számára ez a tevékenység jelentős jövedelem-kiegészítést jelenthet, ha azt tisztességesen, lelkiismeretesen végzik. Ehhez viszont befektetésre van szükség. Hisz a vendégfogadó helyen olyan körülményeket kell teremteni, hogy a hozzánk érkezők otthonosan érezzék magukat. A szálláshelyet úgy kell kialakítani, hogy külön mellékhelyiség, fürdőszoba álljon a vendég rendelkezésére. Nagyon fontos szerepe van az étkeztetésnek. Sok hozzánk érkező turista kíváncsi a jellegzetes helyi ételekre, szívesen megkóstolja azokat, viszont vannak, akik ragaszkodnak a megszokott étrendjükhöz. Ezeket a kívánságokat mindig figyelembe kell venni.

Csizmár Sarolta hangsúlyozta: a turista nem csupán a vendégfogadó családnak jelent bevételi forrást, de a településen működő vendéglátó-egységeknek, vállalkozóknak, iparosoknak stb. is. Az anyagiakon túl pedig annak is óriási jelentősége van, hogy szoros barátságok szövődnek.

A falusi turizmus fellendítése érdekében arra kellene törekedni, hogy - mondjuk csak arra a településre jellemző, vagy néhány településsel összefogva közös - turistacsalogató programokat szervezzünk. Magyarországon erre már sok példát találunk: cinkefőző-verseny, vőfélytalálkozó, dió-, cseresznye-, meggy-, bodza-, burgonya-, tök- stb. fesztivál, szilvalekvár- és -pálinkafőzés, szüreti mulatságok, vásárok stb. (Ezzel elkerülhető lenne az is, hogy a nálunk immár meghonosodott és közösségformáló falunapok egy kaptafára készüljenek. A szerző.)

Andrásiné Temesi Hilda (a vásárosnaményi vendéglátóipari szakiskola előadója, az Országos Gasztronómiai Szövetség tagja, a Magyar Gasztronómiáért emlékérem tulajdonosa) azt hangsúlyozta, hogy a falusi vendéglátásban soha nem feledhetjük a gyökereket, meg kell őrizni a hagyományainkat. Aki falun akar pihenni, az békét, csendet, nyugalmat akar. És nem is a mélyhűtött, adalékokkal dúsított élelmiszerekből készült ételekre vágyik, hanem azokra az ízekre, amelyeket nem ismer. Éppen ezért elsősorban paraszti eleink ételeiből válogassunk, gyűjtsük össze a régi receptúrákat, s - a kor követelményének megfelelően - ötvözzük azt a diabetikus/gyógyétrenddel. A városból érkezettek - főként ha gyerekekkel jönnek - örömmel veszik a plusz szolgáltatásokat: állatsimogatás, állatgondozás, stb. Viszont az állatoknak teljesen elkülönített udvarrész szükségeltetik. Ahol vendégeinket fogadjuk, ott legyen az udvar rendezett, legyen sok zöld és sok virág, ami megnyugtatóan hat. Andrásiné Temesi Hilda hangsúlyozta: a jó vendéglátás sok esetben nem pénz kérdése. Olykor többet ér egy jó szó, baráti gesztus, egy kis figyelmesség. És erre kell törekedni, hogy elégedetten térjenek haza vendégeink. Mert az elégedett vendég a legjobb reklám.

Kovács Sándor idegenvezető, Kárpátalja népszerűsítője a turizmus négy alappillérét elemezte: korrekt utaztatás, normális szállás, megfelelő étkeztetés, tartalmas program. Ezekből ha egy is hiányzik, mint mondta, már sántít az egész. És a vendéglátók a szék négy lábából kettőt a kezükben tartanak: szállás és étkezés. Igen nagy felelősséget vállal hát magára, aki vendéget fogad. Mindamellett azt is tudatosítani kell, hogy a vendég az egész faluról képet visz magával, s ha egy csoport érkezik a településre, az a miénk. A turisták igencsak jó néven veszik, ha érkezéskor a vendéglátókkal együtt fogadja őket a falu polgármestere, illetve lelkésze is. Egy közösen elmondott imával, egy áldással már csak jól indulhat minden találkozás.

Kovács Sándor a továbbiakban ismertette azokat a kiadványokat, amelyek a Kárpátaljára látogató turisták és vendéglátók - merthogy a szülőföld nevezetességeinek, történelmének ismerete a fogadó félnek is szinte kötelező - számára készített.

« Vissza az előző oldalra