verecke tour
Tourinform és Szolgáltató Iroda
90200 Beregszász, Bethlen Gábor u.2., Kárpátalja, Ukrajna,
Pásztor Ferenc Közösségi Ház épülete
mob:+380-507-453-457 (UA), 06 20 4981423 (HU)
verecke7@gmail.com  |  http://karpataljaturizmus.hu

Kárpátaljai utazások · Programajánlók · Körutat tett a Kárpátalja Expressz

Körutat tett a Kárpátalja Expressz

Molnár Béla országgyűlési képviselő kezdeményezésére jött létre a Kárpátalja Expressz, a szervezők meglepetésére néhány nap alatt beteltek a helyek. Több mint háromszáz vasútbarát, Kárpátalja iránt érdeklődő magyar állampolgár, felvidéki magyarok, német és angol turisták indultak útra a nem mindennapi szerelvénnyel. Miskolcon, Záhonyban is sokan várták a szerelvényt nemzetszínű zászlókat lobogtatva. Csapon ünnepség fogadta a Kárpátalja Expressz utasait. A MÁV különvonatát a Székely Gyors legendás mozdonya húzta. Beregszászon megnézték a történelmi magyar város nevezetességeit, megkoszorúzták Dsida Jenő emléktábláját és Petőfi Sándor szobrát.

Pénteken este Kárpátalja történelmének színházi előadását tekinthették meg a vonattal utazók, a legújabb fejleményeket is érintve, a 2004. december 5-i kettős állampolgársággal kapcsolatos népszavazásra is utalva. Az előadás magyarjai „ne féljetek nem megyünk haza, minket már régen nem vár a Haza” srtófákkal búcsúztak a nézőktől, ki-ki számot vethetett a saját, és ország lelkiismeretével.

Szombaton Nagyszőlősön a polgármester fogadta a vonatot, Sárosoroszi iskolásai énekkel köszöntötték az utasokat. A városközpontban megkoszorúzták Perényi Zsigmond mellszobrát, Nevetlenfaluban az Ukrajnából Romániába lépés, a vámkezelés idejére a sinek mellé felállított, és megterített asztaloknál a környéken élők látták vendégül a különvonat utazóközönségét.

Kárpátalja II. világháború utáni Szovjetunióhoz csatolása után a MÁV korábbi vasútvonalait átépítették a szovjet szabvány szerinti 1526 (ma 1520) mm-es nyomtávolságra. Az érintett kárpátaljai szakaszon azonban teherforgalmi céllal meghagyták a normál nyomtávolságú pályát is, mintegy összekötővonalként az akkor Csehszlovákia és Románia között, Magyarország kikerülésével. Mára a néhai MÁV-fővonal Ukrajna peremvidékén, sokadrangú vasútvonal. Magyar személyvonat, magyar „felségjelzésű” mozdonnyal a világháború vége óta, 66 esztendeje nem közlekedett Kárpátalja területén!

Bacskai József beregszászi főkonzul Nevetlenfaluban, az MNO-nak úgy fogalmazozott: Kárpátaljának az egyik kitörési pontja a turizmus fejlesztése. Míg a nyugati országokban a kisvasút a reneszánszát éli, mi a térségben fontos lépésekkel vagyunk ettől a gondolkozástól lemaradva. Figyelmeztetett arra, hogy bár sokrétűek a kapcsolatok az anyaország és Kárpátalja között, a magyarlakta falvak jelentős részének nincsen magyarországi testvértelepülése sem.

A nosztalgiavonat szombaton délután Románia területén folytatta útját, Szatmárnémetiben és Nagykárolyban közbeiktatott megállókkal. Az utazás Debrecen érintésével szombaton éjszaka, éjfél előtt Budapesten ért véget.
« Vissza az előző oldalra